اخبار داغ

تالاب شادگان خوزستان، آرامش را به وجودتان تزریق می‌کند

معرفی تالاب شادگان خوزستان تالاب شادگان با ۴۰۰ هزار هکتار مساحت، از تالاب‌های بزرگ ایران است و جزء جاهای دیدنی شادگان و خوزستان به شمار می‌رود. این تالاب بزرگ از سه تالاب، شادگان و خور موسی و خورالامیه تشکیل می‌شود. تالاب شادگان اهواز اسم‌های دیگری هم داشت. خوردورق، استلاحیه، فلاحیه و دورق‌الفرس، نام‌های دیگر این […]

اشتراک گذاری
14 خرداد 1403
190 بازدید
نویسنده : حدیث احمدی سعید
منبع : نشرتعلیم
کد مطلب : 853

معرفی تالاب شادگان خوزستان

تالاب شادگان با ۴۰۰ هزار هکتار مساحت، از تالاب‌های بزرگ ایران است و جزء جاهای دیدنی شادگان و خوزستان به شمار می‌رود. این تالاب بزرگ از سه تالاب، شادگان و خور موسی و خورالامیه تشکیل می‌شود.

تالاب شادگان اهواز اسم‌های دیگری هم داشت. خوردورق، استلاحیه، فلاحیه و دورق‌الفرس، نام‌های دیگر این تالاب بودند؛ اما امروزه همه آن را به اسم شادگان می‌شناسند.

شادگان و تالاب معروفش از مناطق حفاظت‌شدهِ سازمان محیط‌زیست هستند. این تالاب شگفت‌انگیز به‌عنوان پناهگاه بین‌المللی حیات وحش شادگان شناخته می‌شود. حدود ۱۵۲ گونه پرنده و ۴۰ گونه پستاندار در منطقه شادگان زندگی می‌کنند که دلفین بینی‌بطری معروف‌ترینِ آن‌هاست.

 

تالاب شادگان خوزستان در سال ۱۳۵۴ شمسی در سازمان یونسکو ثبت جهانی شده است.

آب تالاب از رود کارون و رودخانه جراحی تأمین می‌شود. سالانه ۹۰۰ میلیون مترمکعب آب از رودخانه جراحی وارد تالاب شادگان می‌شود؛ البته جزرومدهای خلیج‌فارس هم به تأمین آب این منطقه کمک می‌کند.

 

آب شیرینی که وارد تالاب شادگان می‌شود، فصلی است؛ اما آب شور تالاب دائمی است و از خورها و خلیج‌فارس تأمین می‌شود.

 

این تالاب از شمال به شادگان و هورالدورق، از جنوب به رودخانه بهمن‌شیر، از شرق به آب‌های خور موسی و از غرب به جاده دارخوین و آبادان می‌رسد. برای دیدن این تالاب کافی است ۵۰ کیلومتر از آبادان فاصله بگیرید.

 

جذاب‌ترین نکته تالاب شادگان این است که دو روستا در داخل تالاب قرار گرفته است، روستای صراخیه یکی از روستاهاست که جلوتر زیاد اسمش را خواهید خواند.

در سال ۱۳۷۲ این تالاب وارد فهرست قرمز تالاب‌های بین‌المللی یا لیست مونترو شده است که ورود به این لیست به‌دلیل سدسازی و رعایت‌نشدن نیاز آبی تالاب، تخلیه پساب‌های آلوده‌، عبور لوله‌های نفتی، تخلیه زباله‌های شهری و فعالیت ۳۰ واحد پتروشیمی در تالاب شادگان بوده است.

حیوانات تالاب شادگان

در تالاب شادگان اهواز، ۱۵۲ گونه پرنده و ۴۰ گونه پستاندار زندگی می‌کنند. همان‌طور که قبل‌تر هم اشاره کردیم، دلفین بینی‌بطری، معروف‌ترین پستاندار تالاب است. این دلفین با حرکات نمایشی زیبا دل گردشگران را می‌برد.

 

مردم روستاهای حاشیه این تالاب وسیع، به پرورش گاومیش مشغول‌اند؛ به همین دلیل احتمال این وجود دارد که گاومیش‌ها را سر راه خود ببینید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *