اخبار داغ

گزارشی از پتروشیمی مارون تحت مدیریت دکتر امرایی

شرکت پتروشیمی مارون(مارون) یکی از بزرگ‌ ترین و سودآورترین شرکت‌های پتروشیمی کشور محسوب می شود، شرکت پتروشیمی مارون در تاریخ اول بهمن ۱۳۷۷ تاسیس و به ثبت رسیده است این شرکت گاز طبیعی غنی را به عنوان خوراک دریافت کرده و بعد از پالایش، محصولات اتان، پروپان، بوتان و پنتان به واحد الفین ارسال کرده […]

اشتراک گذاری
09 بهمن 1402
281 بازدید
نویسنده : حدیث احمدی سعید
منبع : نشرتعلیم
کد مطلب : 1000

شرکت پتروشیمی مارون(مارون) یکی از بزرگ‌ ترین و سودآورترین شرکت‌های پتروشیمی کشور محسوب می شود، شرکت پتروشیمی مارون در تاریخ اول بهمن ۱۳۷۷ تاسیس و به ثبت رسیده است این شرکت گاز طبیعی غنی را به عنوان خوراک دریافت کرده و بعد از پالایش، محصولات اتان، پروپان، بوتان و پنتان به واحد الفین ارسال کرده یا مستقیم به فروش می‌رساند، شرکت پتروشیمی مارون در تاریخ ۱۷ مهر ۱۳۹۰ با نماد مارون درج شده و سهام آن برای اولین بار در تاریخ ۶ دی ۱۳۹۰ در بازار دوم فرابورس مورد معامله قرار گرفته است.

عوامل موثر بر درآمد نماد مارون

حدود ۷۹ درصد از حجم فروش شامل فروش داخلی و مابقی فروش صادراتی میباشد.

نرخ مواد اولیه، نوسانات نرخ ارز، تحریم ها و …. بر درآمد نماد مارون تاثیر گذار میباشند.

محصولات شرکت پتروشیمی مارون

احداث ، راه اندازی و بهره برداری کارخانجات صنعتی به منظور تولید، بازاریابی، فروش، صدور محصولات پتروشیمی، ذخیره، واردات، صادرات و تبدیل کلیه مواد پتروشیمیایی و مشتقات ذیربط وانجام کلیه فعالیتهای تولیدی ، صنعتی، بازرگانی، فنی ومهندسی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم مربوط به عملیات مذکور می باشد.

عوامل موثر بر هزینه نماد مارون

مواد مستقیم تقریبا ۸۰ % سهم بهای تولید را دارد ضمن آنکه بیش از ۹۵ % از بهای مواد مستقیم نیز مربوط به استحصال گاز اتان میباشد که از NGLهای اطراف اهواز جمع آوری و در واحدهای اتان در ۳۵ کیلومتری اهواز بازیابی و تصفیه و از طریق خط لوله به طول ۹۵ کیلومتر به سایت ۲ واحد الفین انتقال داده می شود .یادآوری می شود که خوراک گاز اتان از طریق شرکت ملی نفت و طی قرارداد فی مابین به این شرکت تحویل داده می شود.

تاثیرنرخ ارز بر سهم مارون

با افزایش نرخ ارز شاهد رشد و پیشرفت سود سازی این شرکت تا چند برابر خواهیم بود و با ریزش قیمت دلار شاهد کاهش شدید در سود اوری این شرکت هستیم. علت این امر هزینه های عمدتا ریالی این شرکت ها ( خوراک گاز طبیعی بسیار مناسبی که دولت در اختیار ان ها می گذارد ) و در مقابل در آمد های دلاری است. پس طبیعتا هر چه ریال تقویت شود و دلار تضعیف شود شرکت های پتروشیمی در سود سازی ضعیف تر خواهند شد .

 

بازگشت تحریم های اثرگذار بر تعاملات بانکی/ تامین قطعات و مسائل تکنولوژیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *